Svar: Dagsplan tvillinger
30. april 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med dine børn - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at stille spørgsmål :)
I forhold til børn, som er født for tidligt og introduktion af mad, så er det ofte en god idé at gå ud fra en mellemalder - altså det tidspunkt, som ligger mellem deres egentlige fødselsdag og deres terminsdato. Og da dine børn er født ca 7 uger før tid, så skal du derfor korrigere med ca 3.5 uge. Det betyder i forhold til mad, at du skal forsøge at ramme knap 5.5 måned...
Ud fra dette, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du giver dem skemad to gange dagligt og jeg vil faktisk anbefale, at du giver dem 6 flasker, så deres mælkebehov fordeles lidt mere over døgnet. Du skriver at de ofte får 5 flasker, og at flaske om morgenen ikke rigtig fungerer, og hvis det stadig er tilfældet og det bare fungerer bedre med de 5 flasker, så må det naturligvis være sådan. De fleste børn har dog stadig behov for en tidlig morgenflaske, så længe de ikke er ældre end dine børn :)
Flaskerne må meget gerne ligge med 3.5-4 timers mellemrum, som de lyder til at trives bedst med, og det vil være rigtig godt, hvis flaskerne ligger som en fast del af deres putteritual, hvilket allerede ser ud til at være tilfældet, og det er super godt. Hvis de tilbydes mælk at sove på, så vil de ofte kunne sove lidt længere, før de melder sig og har brug for mad igen :)
Derudover vil jeg anbefale dig, at du giver dem grød til frokost og grøntsagsmos til aften, så de på den måde får lidt naturlig variation...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Vågner og starter dagen - og lige nu giver du ikke morgengrød, det kan serveres, om måske 2-3 ugers tid...
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30 - det afhænger af, hvor lang deres formiddagslur er...
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, og vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet her vil dog variere efter, hvor lang deres 3. lur er og hvor tidligt/sent den ligger...
Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske
Det er helt okay, at børnene kører med f.eks. 20-30 minutters forskudt søvnrytme. Det vil netop ofte være praktisk, når man har tvillinger, fordi det giver dig mulighed for at hjælpe dem hver især - både når de skal puttes, og når de vågner og har brug for at komme op, skal skiftes osv. Så det er helt okay, hvis du forsøger at holde nogenlunde fast i spisetiderne (skemaden), men lader flaske og putning variere lidt efter hvert barns behov :)
Det lyder super hårdt med tvillinger og intet netværk - og selvom det kan være problematisk at få hjælp i coronatider, så synes jeg, at du skal forsøge at finde ud af, hvad muligheder der er, hvor du bor... Måske kan du finde en ung pige, en reservebedste eller lignende, måske er der tilbud i kommunen, som kunne være en mulighed for dig. Det er bestemt værd at undersøge - ikke bare nu, men også for tiden frem :)
Jeg håber, at du kan bruge min dagsplan lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Den guider dig igennem fra de første smagsprøver og til dine børn er 18 måneder gamle. Du kan finde dagsplaner, opskrifter osv. Det er vigtigt at få fat i nyeste udgave (2019).
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem - rigtig god weekend herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske