Svar: Dagsplan tvillinger

30. april 2020

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og stort tillykke med dine børn - og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at stille spørgsmål :)

I forhold til børn, som er født for tidligt og introduktion af mad, så er det ofte en god idé at gå ud fra en mellemalder - altså det tidspunkt, som ligger mellem deres egentlige fødselsdag og deres terminsdato. Og da dine børn er født ca 7 uger før tid, så skal du derfor korrigere med ca 3.5 uge. Det betyder i forhold til mad, at du skal forsøge at ramme knap 5.5 måned...

Ud fra dette, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, at du giver dem skemad to gange dagligt og jeg vil faktisk anbefale, at du giver dem 6 flasker, så deres mælkebehov fordeles lidt mere over døgnet. Du skriver at de ofte får 5 flasker, og at flaske om morgenen ikke rigtig fungerer, og hvis det stadig er tilfældet og det bare fungerer bedre med de 5 flasker, så må det naturligvis være sådan. De fleste børn har dog stadig behov for en tidlig morgenflaske, så længe de ikke er ældre end dine børn :)

Flaskerne må meget gerne ligge med 3.5-4 timers mellemrum, som de lyder til at trives bedst med, og det vil være rigtig godt, hvis flaskerne ligger som en fast del af deres putteritual, hvilket allerede ser ud til at være tilfældet, og det er super godt. Hvis de tilbydes mælk at sove på, så vil de ofte kunne sove lidt længere, før de melder sig og har brug for mad igen :)

Derudover vil jeg anbefale dig, at du giver dem grød til frokost og grøntsagsmos til aften, så de på den måde får lidt naturlig variation...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre

Vågner og starter dagen - og lige nu giver du ikke morgengrød, det kan serveres, om måske 2-3 ugers tid...

Formiddag 9: Flaske og puttes ...

Annonce

... til formiddagslur som nu

Frokost 11: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30 - det afhænger af, hvor lang deres formiddagslur er...

Eftermiddag 16-16.30: Flaske og sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap

Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet eller det kan være mos fra glas, og vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet her vil dog variere efter, hvor lang deres 3. lur er og hvor tidligt/sent den ligger...

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske

Det er helt okay, at børnene kører med f.eks. 20-30 minutters forskudt søvnrytme. Det vil netop ofte være praktisk, når man har tvillinger, fordi det giver dig mulighed for at hjælpe dem hver især - både når de skal puttes, og når de vågner og har brug for at komme op, skal skiftes osv. Så det er helt okay, hvis du forsøger at holde nogenlunde fast i spisetiderne (skemaden), men lader flaske og putning variere lidt efter hvert barns behov :)

Det lyder super hårdt med tvillinger og intet netværk - og selvom det kan være problematisk at få hjælp i coronatider, så synes jeg, at du skal forsøge at finde ud af, hvad muligheder der er, hvor du bor... Måske kan du finde en ung pige, en reservebedste eller lignende, måske er der tilbud i kommunen, som kunne være en mulighed for dig. Det er bestemt værd at undersøge - ikke bare nu, men også for tiden frem :)

Jeg håber, at du kan bruge min dagsplan lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". Den guider dig igennem fra de første smagsprøver og til dine børn er 18 måneder gamle. Du kan finde dagsplaner, opskrifter osv. Det er vigtigt at få fat i nyeste udgave (2019).

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem - rigtig god weekend herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor